
ACMA has found that the Australian
Broadcasting Corporation (ABC) had
failed to comply with the ABC Code
of Practice 2004 by not making every
reasonable effort to ensure that the
factual content of an edition of The
Science Show about science
whistleblowers was accurate and by
not ensuring that the program was
balanced. 

The Science Show is an information
program on ABC Radio National. The
edition of 3 September 2005, entitled
‘Scientific Whistleblowers’, explored
cases of alleged scientific fraud. After
investigation, ACMA found that the
ABC had failed to comply with
clauses 4.1 and 4.2 of the ABC Code
of Practice in relation to:
• accuracy, in that it failed to make

every reasonable effort to ensure
that the factual content of the
program was accurate in relation to
a description of the second inquiry

into one of the cases; and 
• balance, in that it failed to include

the viewpoints of the university
concerned and the complainant.
The ABC has advised that it will

seek the complainant’s viewpoint on
matters requiring balance, with the
intention of publishing his input as an 

addendum to the program transcript
on its website.

The ABC had already corrected the
factual error by inserting a footnote
on the transcript, and had added an
addendum giving the university’s
viewpoint on a matter requiring
balance. This was done following the 

complainant’s original complaint to
the ABC.

ACMA considers that the ABC’s
prompt and constructive actions
adequately address the compliance
issues raised by the investigation but
will continue to monitor the ABC’s
performance against the relevant
code provisions.

The investigation report is on the
ACMA website at www.acma.gov.au
(go to ACMA > Publications >
Broadcasting > Investigations >
Radio operations).

ACMAsphere  | Issue 14 – November 2006 15

INVESTIGATI     NS
The full reports on these investigations
into potential breaches by licensees are
on the ACMA website,
www.acma.gov.au. Go to ACMA >
Publications > Broadcasting >
Investigations and then Radio
operations and Television operations.
The reports are arranged in order of
licensee.

BREACHES BY BROADCASTERS

ABC’s The Science Show failed to
comply with code 

ACMA found that the licensee of
3MMM Melbourne, Triple M
Melbourne Pty Ltd, breached the
commercial radio code of practice by
failing to meet contemporary
standards of decency, having regard
to the likely composition of its
audience.

The breach occurred in the

Saturday Football program broadcast
on 6 May 2006. During the talk-back
section of the broadcast,
commentator Sam Newman described
a caller who had criticised his
comments on a match as a ‘f---wit’.

Triple M advised ACMA that Mr
Newman was suspended from the air
immediately and has not returned to

the program. He and the producer of
the program have undergone training
in the commercial radio code of
practice and the licensee introduced
six-monthly staff training on the code.

ACMA considers that these actions
address the compliance issues raised
by this investigation, but will continue
to monitor the licensee’s performance

against the relevant code provision to
satisfy itself that this was an isolated
incident.

The investigation report is on the
ACMA website at www.acma.gov.au
(go to ACMA > Publications >
Broadcasting > Investigations >
Radio operations).

3MMM breached standards of decency 

ACMA found that the licensee of
community radio broadcaster 2RBR
Coraki breached the Community
Broadcasting Codes of Practice by not
presenting factual material accurately
in a local news bulletin.

On 11 April 2006, ACMA received
a written complaint alleging that on 
2 February 2006, Community Radio
Coraki Association Inc, the licensee of

2RBR Coraki, had broadcast non-
factual material about a public
meeting held the previous evening. 

ACMA found that the licensee of
2RBR Coraki breached clause 2.6(b)
of the Community Broadcasting Code
of Practice in that it did not present
factual material accurately in the 8.00
am and 9.00 am 88.9FM News
Service bulletins of the Breakfast

program. As this is the first breach
finding against the licensee, ACMA
considered the breach finding itself
sufficient, but will continue to monitor
the licensee’s performance.

The complainant had also alleged
that the licensee vilified and
demeaned individuals in discussing
Australia Day events broadcast on 
27 January 2006. ACMA found that

there had been no breach of the code
in this respect.

The investigation report is on the
ACMA website at www.acma.gov.au
(go to ACMA > Publications >
Broadcasting > Investigations >
Radio operations).

2RBR did not present factual material accurately

ABC CODE OF PRACTICE 2004

The ABC Code of Practice 2004 states:
44.. News and Current Affairs Programs

This section applies to all programs produced by the News and Current Affairs Division of the ABC and other information
programs that comprise both news and information relating to current events. Programs with significant factual content, 
which do not comprise both news and information relating to current events, are dealt with in Section 5 below.

44..11 Every reasonable effort must be made to ensure that the factual content of news and current affairs and information programs
is accurate. Demonstrable errors will be corrected in a timely manner and in a form most suited to the circumstances.

44..22 Every reasonable effort must be made to ensure that programs are balanced and impartial. The commitment to balance and
impartiality requires that editorial staff present a wide range of perspectives and not unduly favour one over the others. 
But it does not require them to be unquestioning, nor to give all sides of an issue the same amount of time. 

44..33 Balance will be sought through the presentation, as far as possible, of principal relevant viewpoints on matters of importance.
This requirement may not always be reached within a single program or news bulletin but will be achieved as soon as possible.


