
AUSTRALIAN PRESS COUNCIL NEWS, FEBRUARY 1998 I I

PRESS COUNCIL ADJUDICATIONS

ADJUDICATION NO. 951

The Press Council has dismissed a 
complaint from shareholder-activist 
Jack Tilburn against The Australian 
Financial Review over a reference to him 
made in the Rear Window section of the 
paper.
The reference came in a caption to a picture 
taken at the annual general meeting of 
BHP in Brisbane in September. The caption 
pointed out in a lighthearted manner that 
BHP had taken precautions against the 
"old Talking Briefcase with Handcuffs" 
wheeze, but that "fireworks, general 
mutinousness from shareholders and 
traditionally inane speeches from Sydney 
landscape gardener Jack Tilburn would 
have provided quite enough headaches 
for AGM organisers".
Mr Tilburn objected to the words 
"traditionally inane speeches", and the 
mention of his "trade work" in such a way 
as to suggest it was "second class or bad". 
He accused the paper of an "endemic and 
systematic hatred of me, with malice and 
spite galore".
The editor of the Rear Window section, 
Andrew Main, replied that he had 
attended many AGMs at which Mr Tilbum 
had spoken and "I have long ago 
concluded that your tendency to make 
repeated interruptions, ad hominem verbal 
abuse, and long discursive speeches is 
actually an impediment to shareholder 
democracy".
Mr Tilburn, who describes himself as a 
"crusader, reformer and activist" says he 
is attending "15 to 20 AGMs nowadays". 
The Rear Window editor says he is familiar 
with Mr Tilburn's position and his way of 
expressing it.
The Press Council holds that if Rear 
Window is of the opinion that Mr Tilburn's 
speeches are inane, it is free to say so. Mr 
Tilburn gets into public debate at his own 
choice, and must accept criticism that 
comes his way.

ADJUDICATION NO. 952

The Press Council has upheld the fairness 
and balance aspects of a complaint over 
a front page story in the Momington 
Peninsula Leader about "racist taunts 
and religious persecution" against the 
Greek Orthodox Church in Red Hill.
The article on 29 July concerned the 
church's problems over what is claimed 
to be the renovation of a shed on its 
grounds, for which the local council had

not granted a building permit. Local 
residents had also objected to the project.
The article said a church committee member 
had received from an unknown source a fax 
which contained a swastika and various 
racist slogans. The article also quoted the 
church's priest, Father Eleftherios Tatsis, as 
saying nearby residents had discriminated 
against the church and that church property 
had been vandalised several times since the 
dispute began.
One of the residents, David Harrison, 
complained to the Press Council that the 
article was seriously damaging to the 
church's neighbours, and that there was no 
balancing comment from them.
The newspaper told the Press Council that 
the article said the source of the racist mail 
and vandalism was unknown and it had not 
suggested that the neighbours w ere 
responsible. The Press Council believes, 
however, that most readers were likely to 
conclude that the neighbours were involved.
Mr Harrison wrote a 33-paragraph letter to 
the newspaper challenging the article and 
presenting the neighbours' side of the story. 
The newspaper declined to publish it because 
of its length and because it considered certain 
comments in it unsuitable for publication.
The Press Council believes Mr Harrison's 
letter could have been edited to acceptable 
length, or used as the basis for a follow-up 
article. By not doing either, the newspaper 
breached the Press Council's principles on 
ensuring fairness and balance where 
individuals or groups are singled out for 
criticism , particularly  when it is as 
prominently featured as it was in this case.

ADJUDICATION NO. 953

The Press Council has considered a 
complaint from Daniel Coase and others 
against OutRage magazine that an article 
relating to the Victorian AIDS Council 
contained numerous inaccuracies known 
by the writer of the article to be false.
The article appeared in the April edition of 
the magazine. It deals with what is referred 
to as "an incredibly contentious" period in 
the history of the AIDS Council. Much of the 
article comprises strong criticism of persons 
involved in the activities of the AIDS Council 
with allegations of factionalism, personal 
attacks in debates and use of "numbers" to 
achieve results. The complainants have 
asserted that these criticisms are inaccurate 
and represent the views of one group of 
persons involved in the AIDS Council's 
activities. Their response is expressed in 
similar terms to that of the original article. A

detailed letter was submitted to the 
magazine.
The Press Council is not in a position to 
investigate these various claims and 
counter-claims nor does it consider that it 
should involve itself in the internal affairs 
of organisations.
The Press Council notes that the editor 
concedes that he should have offered the 
complainants the opportunity to submit a 
shorter letter. This would be a reasonable 
way to settle the dispute.

ADJUDICATION NO. 954

The Press Council has dismissed the 
main thrust but upheld one aspect of a 
complaint brought by Dr Iain Stewart 
against The Sunday Telegraph for its 
publication of a story on 20 July 1997. 
The focus of the story under the heading 
"$60,000 a year ... but silent for four 
months" was the refusal by Dr Stewart 
to carry out his first semester teaching 
allocation in constitutional law. The 
article went on to describe the various 
events which flowed from the refusal.
Dr Stewart claimed there were a number 
of inaccurate and defamatory statements, 
particu larly  the headline, that the 
newspaper did not take reasonable steps 
to check the accuracy of its allegations, 
that it had used material obtained by 
dishonest means, that his privacy had 
been invaded and that there was no public 
interest in the story. In consequence, he 
claimed that the article was "severely 
lacking in fairness and balance".
The Council believes that the article, 
dealing with events at a major public 
institution, was in the public interest and 
the newspaper was entitled to use the 
material on which it based its story. The 
evidence before the Council was that Dr 
Stewart had not taught the course as 
prescribed but had, of his own volition, 
substituted research.
Whether that was worthy of the large 
headline was a judgment question on 
which the paper was entitled to take a 
point of view; the Council believes that 
the headline did not misrepresent the 
results of an academic dispute.
Dr Stewart complained that the story 
lacked balance because of the failure to 
interview him prior to publication of the 
article. On a story of this nature, which 
clearly has adverse consequences for the 
complainant, it is im perative that a 
newspaper takes all reasonable steps to 
provide an opportunity  for the


	(1998) 10(1)
	(1998) 10(1)_19980127
	(1998) 10(1)_19980128
	(1998) 10(1)_19981922

