Foreign ownership limits on Australia’s
electronic media

Ross Jones argues that foreign ownership regulations are inconsistently applied, largely

ineffectual, and have an adverse impact on Australia’s media

ustralia generally has had a long

standing policy of welcoming

foreign investment. Over the past

few years the Foreign Investment
Review Board, the government’s advisory
body on foreign investment policy, has
relaxed many of its regulatory guidelines with
aview to encouraging more investment from
overseas. Many of those sectors which had
considerable restrictions on foreign
investment and ownership (for example
banking and ¢ivil aviation) have been freed
from many of the foreign investment
restrictions. In other sectors, such as
manufacturing, proposals by foreign interests
to acquire Australian firms are automatically
approved except where contrary to the
national interest.

In the media industry, foreign investment
in mass circulation newspapers is not
prohibited under the Foreign Tukeovers Act
(1975) and there are no specific restrictions
on foreigners owning magazines and
periodicals. However limitation of foreign
ownership and control of commercial radio
and television continues.

The legislation

he Broadcasting Act (1942) placed
limitations on foreign ownership and
control of commercial radio. The
justification for these restrictions
was that they would ensure that foreigners
were not able to control sources of internal
propaganda. In the mid 195('s when the first
commercial television licences were being
issued, restrictions were also placed on
foreign ownership of television licences.
However, the justification given this time no
longer was based on fears of foreign
propaganda but a new fear: cultural
aggression. Various amendments to the Act
in 1960, 1965 and 1981 sought to clarify and
re-interpret the ownership and control
provisions, Thus while the Act stated that
foreign investment in broadcasting and
television is limited to 20 per cent of the
issued capital with no single foreign interest
being permitted to own more than 15 per
cent of the capital, difficulties with defining
what constituted foreign interests had
allowed foreigners to exceed these limits,
For a number of years the Ten Network

26

has had considerably more than 20 per cent

foreign equity. In early 1990 both the Nine

Network and the Seven Network sought

substantial additional capital in the form of

foreign equity. Bond Media, the then owner
of the Nine Network, tried to bringin a foreign
consortium that inciuded the US television
network CBS and the program supplier

Paramount Communications. The receivers

of the Seven Network, unable to find

Australian buyers for the network, had hoped

to find foreign interests to provide much

needed equity for the network to survive.
However, Mr Beazley, the Minister for

Transport and Communications, appears

determined strictly to reimpose the limits on

foreign ownership established in 1956. In May

1990 he said, “The Government believes it is

vital that Australia’s radio and television

stations are owned and controlled by

Australians because they are major outlets

for political debate and the exploration of

cultural identity”. The measures he proposed
would:

* limit individual foreign investment to 15
per cent;

* limit total foreign investment to 20 per
cent;

¢ limit the number of foreign directors of a
company holding a television or radio
licence to no more than 20 per cent of the
total;

* give any licensee with foreign ownership
currently in excess of these new limits
three years to sell down such ownership
to comply with the new ownership limits;

* give any licensee with more than 20 per
cent foreign directors 12 meonths to
replace the excess with Australian
directors.

Cultural heritage

he principal argument against

foreign ownership in television is

that Australia’s cultural heritage will

be placed in jeopardy if foreigners

control the air waves. This argument implies

that if foreigners control Australian television

they will broadcast foreign programs and put
Australia’s cultural identity in jeopardy.

If this claim is valid, it suggests that

Australians’ sense of their ‘Australianness’ is

so weak that it requires continuous

reinforcement from jingoistic Australian
television programming. Yet television ratings
indicate that Australians prefer to watch
Australian programs. The idea that foreign
owners of Australian television stations would
fill their program schedules with cheap
foreign entertainment or biased news and
current affairs programming is implausible
in an industry that is highly responsive to
consumer tastes and totally dependent on
such tastes for its revenue.

In any case, the fear that foreign
ownership of television would lead to reduced
Australian programming is irrelevant while
the content of commercial television
broadcasts continues to be highly regulated.
The Australian Broadcasting Tribunal (ABT)
imposes considerable regulatory constraints
on commercial television operators in
Australia. Some of the more stringent
requirements are Australian content in a
range of forms prescribed by the ABT,

ven without such regulations

Australian programming would still

exist. Taxpayers support the public

provision of broadcast services
through the ABC and (fo a lesser extent)
SBS. The justification for such assistance to
public broadcasting is presumably that the
national public broadcaster can promote
Australian culture and provide a range of
programming distinct from that supplied by
the commercial networks. Subsidisation of
television production may be a more direct
and efficient mechanism to promote
Australian culture than restricting foreign
ownership of the technology which
distributes these programs.

In the case of SBS, the arguments of the
opponents of foreign ownership appear to be
contradictory. If Australian ownership of
television is necessary to ensure that our
national identity is nurtured, then surely any
public support for the ‘multicultural’ SBS
should be immediately abandoned. SRS
provides a wide range of foreign programs
and shows far less Australian programming
than any of the other networks,

A further consideration is that foreign
owners have the funds to invest in Australian
programs. The existing network owners,
burdened as they are with debt, may be less
inclined to invest in expensive Australian
drama than wealthy foreign owners. Actors

Communications Law Bulletin, Vol. 11, No. 1



Equity claims that Australia makes drama
programs comparable to those made in the
United States for one-tenth of the cost
Foreign networks with local affiliates could
take advantage of such cost differentials and
increase local production. F oreign ownership
of Australian networks could also facilitate
the export of Australian programs, which
could be broadcast on the parent company’s
overseas networks or sold independently to
other foreign networks by its international
distribution organisation,

Another argument against foreign
ownership of the air waves is that television
owners have excessive influence over news
and current affairs because of the limited
number of channels. Yet all Australian
television networks currently use foreign
sources for much of their overseas news. The
major US networks - NBC, CBS, ABC, and
CNN supply news to Australia, as do the
British BBC and ITN networks. Since there
appears to be no current concern that such
sources are biased, it is difficult to place much
credence in this fear.

Print media laws

f the concern is only over the domestic

components and stories in network

news and current affairs programs, the

proposed electronic media ownership
restrictions are inconsistent with existing
print media laws, which do not limit foreign
ownership in newspaper titles to 15 to 20 per
cent. .

The government has argued that print
media rules are allowed to be different
because barriers to the entry of new
magazines and newspapers are low;
consequently, high levels of foreign
ownership are less important in the print
media when oppor tunities exist for additional
newspapers offering diverse opinions. But
this argument is unrealistic. The Australian
print media, particularly newspapers, do not
display a high level of ownership diversity.

Newspaper readers generally have a very
limited choice; many cities have only one
dominant newspaper company, and even the
largest have only two. In most cities there are
limited opportunities for new entrants into
the daily newspaper market.

The Hawke Government has allowed a
high degree of foreign ownership of
Australian newspapers. More than half of
Australia’s capital city daily newspapers are
controlled by one company, whose principal
shareholder is a foreign citizen. The
government does not appear to fear foreign
political bias in the newspapers. To place
special restrictions on electronic media but
not print media seems inconsistent.

The restriction on foreign ownership of
Austratian television is merely part of a more
general problem. Government protection of

the local television production industry is
maintained by restricting competition. Such
restricions on the number of television
stations and enforcement of Australian
content rules ensure the subsidisation of
domestic programming.

Program makers support the current
resirictions on entry because the television
viewer is unaware of the true cost of the
system. Consumers are given restricted
choice and respond by turning off. There is
no support for the claim that Australians want
more drama on television. Ratings for the
Nine Network’s drama serials in recent years
suggest that consumers have sufficient drama
without Nine's contributions while Nine’s
non-drama Australian programs rate highly.
Regulations requiring the stations to
broadcast children’s drama have merely led
to decreases in the viewing audience.

To place special
restrictions on electronic
media but not print media
seems inconsistent.”

If the government wishes to support a
local television production industry it could
do so through more visible mechanisms such
as subsidies. The Australian government
subsidises the Australian film industry
without the use of quotas requiring that
cinema show a certain proportion of
Australian films. Similar mechanisms could
apply to television production.

More licences

he government restricts entry into

the television market by refusing to

supply additional television licences.

If there were more licences
available, foreign ownership of some of these
licences would be less of a concern.

Overseas, many cities the size of Sydney
and Melbourne have a large number of
television stations. Cable technology has
eliminated the spectrum constraints that may
have once been an entry barrier to new over
the-air television, Satellite broadcasting can
also increase the number of channels
available.

The Australian government has blocked
entry of new television broadcasters in the
major Sydney and Melbourne markets for
over 25 years. A main reason for this has been
to protect the viability of the existing
television stations. In return for guarantees
that competition would be restricted and
reasonable profits could be earned, the
commercial networks accepted government

Communications Law Bulletin, Vol. 11, No. 1

demands that they sponsor more local
television production, especially drama
production.

The arrangement appears to have been
highly lucrative for the television owners.
Advertising revenues grew each year and
high profits were shared by the three
commercial networks.

‘The demands by the current owners (and
receivers) of the television networks for
foreign equity intenstfied as the networks
ceased to be profitable enterprises.
Advertising revenue has not fallen; the
networks are unprofitable because of the
burden ofinterest payments. The new owners
paid high prices and used borrowed funds to
purchase their networks. The owners now
want foreign equity rules relaxed so they can
recapitalise, but they oppose the issue of any
new licences. They claim that they will be
unable to meet their Australian content
requirements if additional competition is
allowed.

Of course, the special interest lobbies
firmly support both the restriction on
additional television stations and the
consequent restrictions of foreign ownership
of the existing stations. Groups including the
Australian Film Commission, Actors Equity,
the Australian Theatrical and Amusement
Employees Association, the Screen
Production Association of Australia and the
Australian Writers Guild issued a joint
statement opposing foreign ownership.

Conclusion

he argument that restrictions on

foreign ownership are necessary

given the limited number of

television broadcasters, is also
inappropriate. In the next few years a number
of new sources of programming will be
available. Many of the services (for example
Pay-TV) will compete against the existing
networks but will probably not have the same
ownership and programming regulations.
Market shares of the existing networks will
fall and their ability to subsidise local
production will be reduced. Governments will
be forced to find alternative means to assist
the local production industry:. Integration of
Australian networks with globa] industry
program distributors may increase rather
than decrease local production and
consequent ‘identity’. Foreign ownership
above the proposed 20 per cent limit to at
least the 40 per cent limits which are used by
the Foreign Investment Review Board as
their benchmark for foreign control would
not be inappropriate.

Ross Jones is a Lecturer in Economics gt the
University of Technology, Sydney

27



