
Hie Westpac letters case
Bruce Burke discusses the injunctions restraining publication of these letters and suggests 

the law governing the reporting of parliamentary proceedings needs clarification

T
he recent case involving attempts 
by Westpac Banking Corporation to 
restrain the publication of two 
letters received wide media cover­
age and raised many legal issues. Un­

fortunately, it did not solve many of the issues 
raised and some very interesting and im­
portant questions remain unanswered.

The case revolved around questions of 
confidential information and breach of 
copyright and the principal actions remain on 
foot at the time of writing although the 
injunctions have now been discharged by 
consent

The letters which form the basis of the 
action by Westpac were two letters of advice 
from its solicitors, Allen Allen & Hemsley, 
relating to the activities of Westpac’s wholly 
owned subsidiary, Partnership Pacific 
limited’s dealings with foreign exchange 
transactions.

A number of banks had experienced 
problems with foreign currency loans to 
borrowers due to the severe devaluation of 
the Australian dollar against some foreign 
currencies during the 1980s.

Westpac engaged Allens to do a thorough 
review of the position. This examination 
revealed a number of actual or potential 
problems, the disclosure of which was to 
become a matter of some embarrassment to 
Westpac.

The reports suggested that the 
borrowers, who had relied upon the skill and 
expertise of Partnership Pacific limited to 
manage their foreign exchange exposures, 
had ended up millions of dollars worse off 
than they would have been had their 
exposures not been managed at all.

The reports also suggested that ‘point­
taking’ may have occurred. This is a situation 
where a borrower is not given the best 
exchange rate available when transactions are 
made on their behalf.

The other significant matter which was 
referred to in the Westpac letters was ‘deal­
switching’. Where a bank has entered into a 
foreign currency transaction in its own right 
and that transaction has turned sour the bank 
may, without the knowledge of a customer, 
switch that sour transaction to a customer in 
place of the customer’s transaction which may 
have been profitable. The report did not find 
conclusive evidence of deai-switching but 
suggested it had occurred on the available 
evidence - despite the feet that vital records

had gone missing.
In addition there were suggestions in the 

reports that suspense accounts had been 
used to avoid Reserve Bank requirements.

In short, the reports painted a very frank 
picture of a merchant bank with serious 
problems where customers’ interests and the 
bank's fiduciary duties had not necessarily 
been foremost in the minds of the bank 
officers.

The injunctions

I
t was to emerge some weeks after the 
initial injunctions that there had been 
attempts to blackmail Westpac with 
these letters by certain parties and this 
goes some way to explaining the acute 

sensitivity of Westpac to publication of 
portions of the letters.

On 29 and 30 January the Sydney Morning 
Herald and The Age ran articles which 
referred to the existence of these letters and 
disclosed some of the contents. Whether the 
matter would have ended there had legal 
action not ensued is a moot point hut Westpac 
responded seeking immediate injunctions to 
restrain further publication. Mr Justice Young 
granted interim injunctions restraining 
further publication of the letters contents by 
the John Fairfax Group (Sydney Morning 
Herald and the Financial Review), David 
Syme (The Melbourne Age) and Ms Anne 
Lampe, the journalist who had written the 
original articles.

An attempt was made to set aside the 
injunction but this was continued by Mr 
Justice Powell and similar orders were made 
against the ABC and later the proprietor of 
the Canberra Times.

An appeal against this decision was made 
by the John Fairfax Group, David Syme and 
the ABC to the Court of Appeal. That court 
chose not to interfere at that time as the 
interim relief granted was discretionary, and 
there was no manifest error.

The issues

W
estpac sought an injunction on 
the basis of its rights to keep 
confidential the alleged con­
fidential information in the 
two letters and to protect its copyright in 

those letters. To support its claim it produced 
an assignment of the copyright in the two

letters from Allen Allen & Hemsley to 
Westpac made prior to the commencement of 
the proceedings.

Each of the defendants asserted that due 
to prior publication the information was no 
longer confidential. It was also argued by 
some of the defendants that the ‘iniquity’ the 
letters referred to would provide a defence to 
any claim of confidentiality. There is some 
looseness in the iniquity defence which may 
be clarified in any subsequent hearing of 
these proceedings. The essence of the 
iniquity claimed was that the public interest 
in the exposure of the letters’ contents 
outweighed the plaintiff’s right to maintain 
the confidentiality of the letters in this case.

The strong view of Justice Powell was 
that, whatever the merits of any iniquity 
defence might he, this was a matter which 
could only be properly dealt with at the final 
hearing. If it were dealt with at an 
interlocutory stage and the injunctions were 
discharged then Westpac would be deprived 
of its ultimate remedy.

Political involvement

U
p until this time the proceedings 
had provided interesting legal 
questions relating to confidentiality 
and the iniquity defence, etc. 
However, a whole new area opened up when 

attempts were made to table the two letters in 
various houses of parliament Attempts to 
table the letters in the Federal Parliament 
were frustrated when the Speaker ruled that 
it would be inappropriate to table the 
documents because they were sub judice. 
The clamouring for exposure came not from 
Liberal or Labor members but from several 
independent and Democrat members of 
various Federal, State and Territory houses.

In the ACT House of Assembly a large 
amount of material was disclosed in a speech 
by Mr Moore, an independent member of 
that house. The documents were then read in 
full by Mr Ian Gilfiilan, a Democrat member 
of the South Australian Upper House, and so 
became part of the Hansard record of South 
Australia. As a result there was front page 
coverage of the issue and the substance of the 
letters in most States, although coverage in 
New South Wales was restricted.

AD of the defendants then re-applied to 
discharge the injunctions on two principal 
grounds:

Communications Law Bulletin, Vol. 11, No. 128



* rhat the material was now so widely 
disseminated, as a result of these 
parliamentary disclosures, that there was 
no confidentiality left in the documents 
and that the continuation of the 
injunctions would be futile.

• That the Court should take into account 
the interests of the public in receiving 
reports of parliament
Westpac, in opposing the applications 

claimed that the various articles and 
broadcasts by the defendants were in 
contempt of court and that a person in 
contempt should not be heard. Justice Powell 
did not base his decision on contempt but 
continued the injunctions indicating he was 
not aware of any authority binding upon him 
to permit reports of proceedings in “foreign 
parliaments’ and that the information was still 
confidential. He stated that there was still 
‘gold in them thar hills’.

Justice Powell also ordered that there be 
no disclosure in New South Wales of an 
annexure to an affidavit of Mr M J Martin of 
the ABC. The annexure was the proof copy of 
Hansard from South Australia which included 
Mr Gilfillan’s reading of the two letters.

From this decision, the John Fairfax 
Group and David Syme launched a further 
appeal to the Court of Appeal.

Further developments

M
eanwhile, there had been other 
developments. Westpac had 
sought orders against Mr 
McClennan, a former officer of 
Westpac and then an adviser to the Foreign 

Exchange Borrowers Association. This re­
lated to evidence to be given to a parl­
iamentary inquiry into banking under the 
Federal Labor parliamentarian Steve Martin 
which was hearing evidence into the banking 
system. McClennan was to appear before this 
inquiry.

The Speaker of the Senate engaged Mr 
Garry Downes QC to appear to ensure that 
the interests of Parliament in its inquiry were 
preserved and that no fetter would be placed 
upon if Westpac readily asserted that it made 
no claim to restrict Mr McClennan in 
presenting anything to the parliamentary 
inquiry and that the injunctions it sought were 
to be restricted to preventing disclosure of 
the information to any other party.

The Tribune newspaper then published 
the letters in full and Westpac sought 
injunctions and orders to deliver up all unsold 
copies. Current affairs programs beyond the 
ABC had started to examine the issues and 
Nine Network’s Business Sunday program not 
only discussed the issues critically but 
exposed further damaging internal memos of 
the bank.

When Justice Powell had delivered his 
judgment refusing to set aside the injunctions

he had been expressly asked by the ABC 
representative whether the intention of his 
judgment was to prevent the ABC from 
publishing a report of the South Australian 
Parliament on South Australian radio stations. 
Justice Powell indicated that he did intend 
that restriction. Similarly, The Melbourne Age 
which published predominantly in Victoria 
was unable to publish reports while the 
injunction remained in force as the 
injunctions operated against the publisher 
rather than simply within New South Wales. 
This placed all of the defendants at a 
disadvantage as against the rest of the 
Australian media as these other media 
organisations were not subject to the 
injunctions and could publish fair reports of 
parliament Evidence was produced by the 
defendants that the speech of Mr GHfillan in 
the South Australian Parliament had been 
widely reported throughout Australia 
although not in New South Wales.

Stuart Fowler

A further appeal

W
hen the second appeal of John 
Fairfax Group and David 
Syme was heard before the 
Court of Appeal, senior coun­
sel for Westpac acknowledged that he could 

not seek to continue a restriction placed upon 
a party broadcasting solely in South Australia 
so as to prevent it publishing a fair report of 
the proceedings of that State’s parliament 

Section 12 of the South Australian Wrongs 
Act was raised. It provides a defence to any 
civil or criminal action arising from certain 
publications including an extract or abstract 
of parliamentary reports made in good faith 
and without malice. This section had not been 
raised in the argument before Justice Powell.

Similarly, section 3A of the Victorian 
Wrongs Act provides that reports of any 
Commonwealth or State parliament or 
Territory legislature are privileged unless 
malice is proved.

By contrast, the New South Wales 
safeguards for parliamentary reporting by the

media are limited to section 24 of the 
Defamation Act which provides a defence to 
defamation proceedings only for fair reports 
of a wide range of proceedings of public 
concern including proceedings of any 
parliament or parliamentary committee of any 
country, State or province.

The interesting question which the Court 
of Appeal was asked to resolve was what 
parliamentary reports should a media 
publisher be entitled to publish. Senior 
counsel for Westpac indicated that his client 
could make no claim for a continuation of the 
injunction if the letters were tabled or read 
out in the Federal Parliament or the New 
South Wales Parliament The issue appeared 
to be whether, in the absence of any authority 
which could be produced for the Court the 
‘right’ to report parliament within New South 
Wales was restricted to the reporting of the 
Federal and New South Wales parliaments or 
whether it should be extended to other 
Australian parliaments or to overseas 
parliaments and if so, where it should stop.

An unsatisfactory ending

T
he Court of Appeal showed con­
siderable interest in the arguments 
put before it and there is no doubt 
that the judgment of the members 
of that court would have been important and 

interesting. However, the Chief Executive of 
Westpac appeared before the Parliamentary 
Banking Inquiry prior to the Court of Appeal 
handing down its determination. Mr Fowler 
of Westpac produced the relevant letters to 
the Parliamentary Inquiry and reluctantly 
acceded to those documents being tabled and 
forming part of the public record. Westpac 
then consented to the discharge of 
injunctions thereby removing a very 
interesting question from judicial 
consideration.

As the relative position of parliaments and 
courts became a very live issue in this case it 
may be that legislation will be contemplated 
to guarantee freedom to the media and 
individuals in general to discuss occurrences 
in parliaments of other states and territories. 
At present, there exists a first instance 
judgment to the effect that it is not possible to 
publish or discuss such matters as of right 
and that to do so may constitute contempt of 
court

The effect of such court orders on media 
organisations not named in those orders is 
another area where judicial clarification would 
be welcomed. In the Westpac litigation there 
were some suggestions, based on English 
authority, that parties not subject to the 
injunction could be in contempt if, knowing of 
the injunction restraining others, they 
proceeded to publish.

Bruce Burke is a partner in the Sydney law 
firm of Bush Burke & Co.

Communications Law Bulletin, Vol. 11, No. 1 29


