
The correct approach to 
defamation damages

Paul Reidy reports on the latest developments in the Carson case

T
he High Court by a majority 
of 4 to 3 recently upheld a 
Court of Appeal decision to 
set aside two verdicts 
totalling $600,000 awarded to Sydney 

solicitor Mr Nicholas Carson in two 
defamation actions.

The initial proceedings dealt with 
articles written by a Mr Slee and 
published in 1987 and 1988 in the 
Sydney Morning Herald. The actions 
were heard together. The jury 
awarded Mr Carson $200,000 after it 
found that the first article, "Dr Rajski: 
A War on many fronts”, conveyed the 
following defamatory imputations: 

“(a) [Mr Carson] wrongly attempted 
to intimidate Mr Metcalf by 
threatening to sue him for 
defamation in respect of a 
medical report written by him. 

(b) [Mr Carson] wrongly 
brought defamation 
proceedings against Mr 
Arthur Carney, a solicitor, 
for the sole purpose of 
causing Mr Carney to 
forthwith cease to act for 
his client, Mr Rajski." 

The jury awarded $400,000 after it 
found that the second article, “The 
Criminal Phase of the Rajski Case”, 
conveyed the following imputation: 

“(a) [Mr Carson] was wrongfully 
party to a conspiracy with Mr 
Moshe Yerushalmy to obstruct 
the course of justice by evading 
service of criminal process.” 

The Court of Appeal by a majority of 
2 to 1 set aside both verdicts as 
excessive and ordered a new trial 
limited to the question of damages. 
In appealing to the High Court, Mr 
Carson claimed the Court of Appeal 
had erred by:

• Aggregating the two verdicts;
• Comparing defamation damages 

with personal injury damages; 
and

• Emphasising irrelevant factors. 
Mason CJ, Deane, Dawson and 

Gaudron JJ made up the majority 
and delivered a joint judgment. 
Brennan, Toohey and McHugh JJ 
delivered separate dissenting 
judgments.

Aggregation of the verdicts

T
he majority found that the 
Court of Appeal had not 
erred in examining the 
damages in aggregate, given 
the “clear and close relationship 

between [the two articles]”. Both were 
written by Mr Slee and published in 
the same section of different issues 
of the Sydney Morning Herald. Both 
related to the same series of litigation, 
and their defamatory effect was 
cumulative. It was therefore 
“permissible and sensible ... to take 
account of the aggregate ‘harm’ 
suffered by the plaintiff by reason of 
both of them”.

In dissent, Brennan J stated that 
the first article made Mr Carson 
“more susceptible to injury by the 
second” and therefore justified the 
larger award. Also in dissent, McHugh 
J found that the verdicts could not be 
aggregated because the articles were 
“not of the same purport or effect”.

Analogy with personal 
injury

M
ason CJ, Deane, Dawson 
and Gaudron JJ approved 
of use of the analogy with 
personal injuries on appeal 
and at trial. Their Honours considered 

awards of general damages (for pain 
and suffering) in personal injury cases 
a “potentially relevant criterion” by 
which to test whether the jury’s award 
was excessive. This did not mean 
making any “precise comparisons”, 
nor blurring the distinction between 
bodily injury and defamation. The 
essence of the comparison is to “ensure 
a rational relationship between the 
scale of values applied in defamation 
and personal injury cases”.

Brennan and Toohey JJ in the 
minority emphasised the differences 
between the different actions and 
damages awarded. Brennan J stated 
that it was impossible to compare 
them and that it was not within the 
judicial province to interfere with jury 
assessments based on particular 
evidence. His honour pointed out that 
personal injury awards were not more

accurate than defamation awards. 
Toohey J felt that it was unreal to 
extract general damages from total 
personal injury damages. McHugh J 
said a jury verdict should only be set 
aside if “public opinion would be 
almost unanimous in its 
condemnation of the verdict”.

The majority approach has most 
recently been used in an appeal in 
the Ettinghausen case, where counsel 
for ACP compared Ettinghausen’s 
award of $350,000 with that of 
$275,000 awarded to a boy who lost 
the head of his penis in a “botched 
circumcision”.

Other Matters

A
lthough the purpose of a 
damages award set out by 
the majority was not 
disputed, the court’s 
approach varied on the meaning of 

“vindication". The majority saw the 
sum for vindication of reputation as 
“at least the minimum necessary to 
signal to the public the vindication of 
the [defamed person’s] reputation”. It 
did not consider the issue in any 
greater detail. However, the minority 
judges used the vindication element to 
distinguish defamation damages from 
personal injury damages.

The majority also found that the 8 
month delay before the publisher 
printed an apology for the first article 
could not aggravate damages. It 
merely failed to mitigate them.

In the minority, Brennan J found 
the delay meant that the defendants 
were “continuing to assert or not fully 
withdraw the imputations found to 
have existed in the first article”. 
McHugh J stated that the jury was 
“entitled to regard the belated apology 
of the defendant as inadequate and 
indeed insulting”. The minority 
justices found the failure to print an 
immediate apology relevant to malice, 
and therefore, harm.

Paul Reidy is a Solicitor with Blake 
Dawson Waldron.

6 Communications Law Bulletin, Vol. 13, No. 2


